farmor <3

Förkrossad efter beskedet att farmor gått bort..beslutade mig att ta hem till sverige ! har varit hemma 1 dygn , varit på begravning, träffat vänner + familj och shoppat ! sitter med gråten i halsen på tåget nu på väg ner hem till egypten igen..har en skitresa framför mig och jag tvivlar på att jag och väskan kommer komma fram.. 3tågbyten + masssa snö och kyla + 3 flygbyten med snökaos  + bilfärd från flygplatsen hem i ca 3 timmar med hagelstorm i egypten...känns inte bra det här ! men allt resande är lätt värt det, jag hade ångrat mig resten av livet om jag inte hade åkt ehm till begravningen, festade 3 dagar i rad nere i egypten för att inte gråta, så kan man ju inte ha det. nu har jag gråtit av mig lite hemma i sverige och hoppas att det blir bättre..det enda roliga med begravningen var att jag fick träffa min kusin steffi som jag inte har träffat på över 15 år men vi har lite svaga minnen av varandra när vi firat jul i hop och lekt tillsammans i karlskrona om sommrarna när vi var små :)

håll tummarna för att jag kommer hela vägen fram ner till Marsa Alam så jag kan fira nyår !!

over and out

jul i öknen !

åååhh vad jag är glad..mina julkort jag har skickat hem till sverige har kommit fram i tid :) wiihooo !! jag har definitivt inte glömt er där hemma, hoppas ni förstår det <3

idag är det julafton och julkänslan lyser med sin frånvaro ! solen däremot den lyser för fullt :) har minglat lite med tomteluva bland gäster vid poolen och delat ut godis och nu fortsätter det med jobb resten av dagen och mellan varven hinner vi fira lite jul med gänget här nere..vi har nyss käkat jul lunch...kyckling o ris..hmm..men men! ingen skinka i år inte !! så njut av skinkan där hemma, det hade jag gjort !

julgröt, pepparkakor och lussekatter har jag ätit i alla fall som vi har lyckats få ner hit till teamet ! men som sagt ingen julkännsla ! så är livet..jag har många jular framför mig som jag kan fira där hemma :)

från mig till er

GOD JUL !!

high five !!

fy f*n så gött !!

idag har varit en utav dom stressigaste dagarna här nere och med flest klagomål som har regnat över mig, pooler som inte fungerar, bokningar som strular med mera med mera MEN det har gått super duper kalas finemang! Har inte suttit ner på hela dagen och inte heller ätit men vad gör väl det ??!! gästerna är i alla fall glada...haha :)

idag hade jag bestämt mig, inget skulle stoppa min dag, INGET !! hade allt detta hänt igår hade jag brytit ihop men idag var jag starkare än starkast och hade samlat krafter innan jobbet och visste att det var dags att tugga taggtråd!! när jag väl har bestämmt mig så har jag..

jag klappar mig själv på axeln och är så jäkla nöjd med min dag och lika så är gästerna !!

hurra hurra, I made it !! :)

over and out

nu kör vi !

Inget kan stoppa mig idag, inte en endaste arab !! idag är jag stark !!
nu drar jag till flygplatsen och hämtar gäster som ska fira jul här nere !!
nu ger jag 100% jag är laddad till tusen :)

idag ska bli en bra dag !!

vinden har vänt !!

ÖKEN

Inne i en svacka..

Inget internet till lägenheterna, araberna har fattat fel med installationen..jag som längtat SÅÅ för att kunna hålla kontakten bättre med alla där hemma..
Ingen varm uniform, uniformen beställd men troligtvis fast i den Egyptiska tullen eller nåt...
En arab klippte av mitt hår ojämt i förgår..
0 julkännsla..lika bra det kanske..
Stress och press med stora utflykter på schemat..
Sena dagar på jobb, ingen tid till träning..

Många bäckar små....

MEN i morgon är jag halvledig !! shit vad nice..jag ska gömma mig från alla tokiga araber så gott det går då !!

48 dagar kvar till Sydafrika...cant wait !!!!

inshalla

ååhhh detta är dagens klagan !! jag blir tokig här nere..dessa araber !

det är inte lätt att jobba och leva i ett arabland. jösses vilka människor. mitt på flygplatsen mitt i allt jobb mitt bland allt folk kan dom få för sig att be. dom släpper allt som har med jobbet att göra och lägger sig ner på alla fyra och börja sjunga deras hemska sånger och ser helt skogstokiga ut när dom ligger där på marken helt inne i sin bön. märkligt ! ber gör dom 5 gånger per dag..jösses!!

om jag som kvinna säger åt dom att yalla yalla ( skynda sig ) när dom arbetar, ja då pratar dom inte med mig mer på resten av dagen!! dom kan inte ta att en kvinna säger åt dom vad dom ska göra..och jag får ALDRIG ha rätt, även om jag vet att jag har mer rätt än dom så förnekar dom det in i det sista...
och ibland när man frågar en fråga t ex kommer bussen att komma i tid idag till utflykten svarar dom: INSHALLA vilket betyder OM GUD VILL..jäkla svar det där..där står man som reseledare helt svettig och vill komma i tid till gästerna medans dom inte bryr sig. om bussen inte kommer i tid rycker dom bara på axlarna och säger MALESH = gud ville inte.... men att ha det som svar, gud ville inte att bussen skulle komma i tid, är fasen inget svar som passa mig inte...suck!! arabiskamänn börjar gå mig på nerverna...kulturkrock big time !!

har föresten fått reda på att vårt internet inte kommer att komma till våra lägenheter..vi blev lovade internet SENAST i morgon..men araberna har fattat det fel och installerat nytt internet på vårt jobb i stället och inte i våra lägenheter..haha..jag blir galen..dom gör inte många rätt här nere. internet i lägenheten kanske kommer lagom till att man ska lämna stället!

just nu ikväll känns det bara som jag vill åka till Europa och träffa lite vettigt folk !!

värst vad jag klagar kanske ni tänker..jo visst ! jag har det super bra här nere med toppen jobb, fint väder, får buffe serverad frukost lunch middag varje dag, kan snorkla och dyka när jag är ledig  MEN araberna här nere är minst sagt speciella!

vilket innlägg det blev :) skönt att skriva av sig allt som ligger innom sig och bubblar..det är så svårt här nere, man kan lixom inte skälla på araberna här nere och få tankarna ur sig, då blir dom skogstokiga, så man får snällt bita ihop och le ! lite svårt om man heter Linda med världens humör !!

nu ska jag julpyssa lite !

kommer roligare inlägg en annan dag ;)

( det var meningen att det skulle vara en fin bild här men internet är så segt här ute i öken så det får bli en annan gång, ett mail skulle skickas till mamma men det funkade inte heller, och byta profilbild på facebook, näää inte det inte, lyssna på lite musik på webbradio ? näää...värför det....piss va jag är bitter ikväll...hehe ) KUL JUL !!

I MADE IT !!

Igår natt hade jag min första stora historieutflykt till Luxor!! Jag har pluggat gudar, faraoner , egyptisk historia och tempel som en tok och nu var det upp till bevis.. 20 timmar jobbade jag, vi åkte lite innan 03.00 på natten och kom hem igen vid 23.00 på kvällen..

jag har sovit som en prinsessa i natt kan jag säga..längesen jag var så trött! Utflykten gick kalas, visst den kunde gått bättre men med tanke på att jag bara har varit i Luxor 1 gång innan och studerat så är jag helnöjd! gästerna var också nöjda och undrade hur många gånger jag hade varit i Luxor eftersom jag verkade kunna så mycket ;) wiihhoooo ! när jag sa att detta var min första egna utflykt dit blev dom allt imponerade !! :)

nu ska jag slänga mig vid pooooolen heeela dagen lååång !!

sö(m)ndag

jisses så trött jag är.. har precis lämnat av folk och hämtat nytt folk på flygplatsen, fryser gör jag också. Idag har vi 25grader och nästan storm, det blåser sand lite överallt. burr.. bättre än snöstorm dock så jag ska väl kanske inte klaga :)

är som sagt seg och sliten, vi drog till beachpartyt i torsdags och hade det livat ! vi tokdansade och var hemma runt 5 på morgonen, jag har fortfarande inte repat mig och kommit ikapp med sömnen trotts att jag har varit ledig ! igår gled jag bara runt på havet och snorklade och solade på båten, underbart men nu är det fullt med jobb fram tills på fredag då jag är ledig igen.

Har en 2dagars historiautflykt till Luxor på schemat nu i veckan igen, förra veckan blev den ju inte av på grund av för få bokningar och vi får se om den kör denna veckan. jag kommer vara nervös till tusen om vi ska åka iväg. har ju bara varit där en gång och har försökt att lära mig all historia nu från år 10 000 före kristus tills idag.. det är GANSKA mycket att hålla reda på. första gången jag började läsa allt så känndes det omöjligt och hopplöst men nu när jag har läst lite varje dag i 2 veckor och googlat mycket så känns det bättre, det börjar släppa lite men jag är långt i från fullärd ! jösses det kan man nog aldrig bli när det gäller egyptiskhistoria. vi får hoppas jag inte får någon historialärare med mig på utflykten, då är jag körd !

Denna veckan har jag förresten testat på att jobba lite som aktivitetsledare på ett utav våra hotell här nere, lekt lite med barnen, haft lite vattenaktiviteter vid poolen och till nästa säsong ska jag inte söka jobb som ''vanlig guid'' jag ska söka som aktivitets/serviceguid i stället :) skit kul. jag ska jobba lite som det nu här nere också när folk är sjuka och är på semester, då ska jag hoppa in och kanske ha ett litet vattengympa pass och sånt nån gång ibland :)

well well, snart ska jag iväg och hålla i ett välkommstmöte, blir nog runt 70-90 pers ikväll, jag är inte så laddad men man är alltid sjukt nöjd när man är klar och har stått där och pratat inför allt folk. ikväll får vi se vad som händer, öva lite lucia blir det nog. vi ska ha luciashow för våra gäster i morgon och jag blev vald till vår lucia :) ska bli kul !!

nä nu måste jag kiiila !!

sr.se/p3

lånade hem internet från office igår kväll igen eftersom jag var tvungen att plugga plugga plugga PLUGGA !! meningen är att jag ska hålla i historieutflykten till Luxor i 2 dagar som ska gå i natt kl 02.30 !! vet ni hur mycket det är att lära sig om faraoner, gudar och folket som levde för över 3000 år sedan?! jösses...det bästa är att vi inte har tillräkligt med bokade så turen blir inte av !!! :) om det inte är typ 6st som bokar in sig idag, hoppas hoppas hoppas INTE !! jag ska inte sälja någon tur dit i alla fall ;)

jag ska rekomendera alla gäster att åka ut på snorkling i stället och spana efter hajar ;) nä skämt å sido hoppas verkligen inte turen blir av för jag känner mig inte redo för fem öre! har lixom varit i Luxor 1 gång innan så jag känner mig helt oförberedd..och vad det gäller hajarna här nere så behöver ni inte bekymmra er för mig, jag var ju ute och dök i lördags och då syntes det inte en haj så långt ögat kan nå. vad jag har hört från våra dykarkollegor här så kommer hajen som sätter skräck upp i norra egypten inte att orka simma hela vägen ner hit + att vattnet är varmare här nere så han trivs inte lika bra här + vi har så mycket delfiner här nere och hajar och delfiner brukar oftast inte trivas i samma område !! well well..vi får väl se om man får ha sina armar och ben i fred i helgen, det blir nog lite dyk då igen när jag är ledig :)

nu ska jag sätta lite fart här hemma, ska strax iväg och käka frukost på hotellet och sen dra vidare till mitt favorit hotell Resta Grand, där jag är ansvarig för servicen för våra svenska gäster, betyget över hur nöjda gästerna är på mitt hotell än så länge är 4.13 enligt våra undersökningar, av 5 möjliga , så jag är nöjd med min insatts men ju närmre 5 desto bättre så idag ska jag dit och försöka charma dom ordentligt :)  njuter för tillfället av svensk radiokanal genom datorn, jäklans gött, det var 2 månader sen jag hörde svearadio !!
heja P3 !! :)

nyvaken Linda på balkongen :) nu ska jag hoppa i uniformen i stället !!

airport

idag är det flygplats och sen stort välkommstmöte i afton..

upsidedown

Några konstiga dagar har passerat med tankar och drömmar om sverige + snö + alla nära och kära där hemma ! 1:a dec var en klump i halsen och en hemlängtan jag ALDRIG i hela mitt liv har kännt ens en bråkdel av någonsin.. förra årets resa, ensam, på andra sidan jorden, inte ens det gjorde att jag längtade hem, tvärtom, måste erkänna att dom gångerna jag då tänkte på Sverige var lätträknade och kan nog samlas på en hand ! men nu, denna veckan hände något konstigt.. har tänkt på mina vänner där hemma och bara önskat mig hem till ett fik, en koppkaffe och tjejfnitter  !

well well...allt är bara bra här nere egentligen, vet inte vad som flög i mig! nu ligger jag helt utmattad i sängen och borde studera info om Luxor. om vi har tillräkligt med bokningar inför veckan som kommer så ska jag ha en 2dagars historieutflykt till Luxor !! okidoki...jag har inte en aning om hur jag ska reda ut detta..stress till tusen! inte mycket tid för att studera, nej nej..har visserligen varit ledig idag men har varit ute och dykt..nu är det bara 2 dagar kvar på dykarkursen :) känns ju kul...mindre kul att jag har jobb nu varje dag fram till onsdag då jag ska vara förberedd för utflykten. hade känts bättre om jag hade information som jag kunde läsapå, men eftersom detta är en ny destination så har vi inget sånt skrivet än. KUL...har varit i Luxor EN gång innan! lycka till... dags att börja googla lite kanske? hmm....

aja, dykningen idag gick i alla fall kalas och jag klarade dagens alla tester !! :)
och igår hade vi öl+pizzakväll hemma hos mig och kollade på sunes jul innan vi drog och bowlade :)
så livet leker här nere,  fast ni där hemma spökar lite i min hjärna då och då !! saknar er <3